Fractievoorzitter en beoogd wethouder Orhan Kaya is trots op het akkoord dat PvdA, CDA, VVD en GroenLinks vanochtend ondertekend hebben. Met jaarlijks minimaal 25 miljoen euro extra voor sociaal beleid plus in vier jaar 100 miljoen voor participatie-projecten en 70 miljoen voor milieu, natuur en buitenruimte krijgt het nieuwe beleid een duidelijk socialer en groener karakter.

De hoofdlijn van dit nieuwe beleid is investeren in participatie, emancipatie en burgerschap. Respect, wederkerigheid en dialoog is het uitgangspunt bij integratie. Werk, opleiding en betaalbare woningen zijn daarbij een noodzakelijke voorwaarde. De strijd tegen armoede en elke vorm van discriminatie wordt opgevoerd.

In het economisch- en verkeersbeleid krijgt duurzaamheid een sterkere nadruk. Gebruik van fiets en openbaar vervoer wordt gestimuleerd, de verbetering van de luchtkwaliteit heeft hoge prioriteit, evenals investeringen in een groenere buitenruimte. Ook dierenwelzijn komt hoger op de agenda.

GroenLinks is blij met de portefeuille participatie en cultuur. Kaya: 'We willen iedereen in Rotterdam kansen geven om mee te doen en uitdagen om die kansen te pakken. Door te investeren in mensen, cultuur en vooral jongeren willen we alle Rotterdammers een goed toekomstperspectief bieden. Rotterdam wordt de stad waar het gebeurt!'