De gemeenteraadsfractie van GroenLinks wil dat burgemeester Aboutaleb de sanctie tegen café De Witte Aap ongedaan maakt. Aboutaleb heeft het café voor tenminste twee weken gesloten na een steekpartij tussen twee bezoekers. GroenLinks-raadslid Arno Bonte vindt de sanctie onterecht omdat de eigenaar van het café volgens hem geen blaam treft.

In het café in de Witte De Withstraat kregen een 33-jarige Capellenaar en zijn broer ruzie met een 43-jarige man uit Rotterdam. Dat liep uit de hand, en ook een portier kon de boel niet sussen. Op het terras trok de Rotterdammer een mes en stak het slachtoffer in zijn bovenlijf.

Burgemeester Aboutaleb heeft als sanctie besloten café De Witte Aap voor ten minste twee weken te sluiten. Bonte vindt dat onterecht. 'Het is niet redelijk om de eigenaar van een café te straffen voor een geweldsincident waar hij geen verantwoordelijkheid voor draagt. Ook goedwillende bezoekers van de Witte Aap worden nu onnodig gedupeerd.'

GroenLinks wil dat burgemeester Aboutaleb de sanctie intrekt en heeft een raadsdebat over de kwestie aangevraagd. In 2009 werd De Witte Aap door de reisgids Lonely Planet gekozen tot beste café van de wereld.