GroenLinks heeft zaterdagnacht tijdens een sponsorwandeltocht 5.582 euro opgehaald voor Congolese meisjes en vrouwen die slachtoffer zijn geworden van seksueel geweld. Het team van GroenLinks haalde het meeste geld op van alle deelnemende teams.

De nachtelijke wandeltocht van veertig kilometer ging van de Erasmusbrug in Rotterdam naar het Centraal Station van Den Haag. In totaal liepen 23 GroenLinksers mee. Ella Weggen, één van de initiatiefnemers, is heel blij dat zoveel mensen in het holst van de nacht zo’n grote afstand willen lopen voor het goede doel. ‘Bij uitstek GroenLinks laat hiermee zien dat wij niet alleen praten over oorlogsgebieden en het belang van vrede en stabiliteit, maar dat we daadwerkelijk actief zijn om zelf bij te dragen.’

Tijdens de wandeltocht was er onderweg een cultureel programma. De Haagse fractie van GroenLinks presenteerde aan het einde van de tocht een plan voor een monument voor de slachtoffers van seksueel geweld bij het Internationaal Strafhof in Den Haag.

In totaal heeft de sponsortocht ruim 95.000 euro opgeleverd voor Stichting Vluchteling. Sinds 1996 zijn ruim 200.000 vrouwen en meisjes in Congo het slachtoffer geworden van seksueel geweld. Dankzij diverse noodhulpprojecten krijgen vele duizenden vrouwen en meisjes de hulp die zij nodig hebben.