De onderhandelingen voor de schoonmaak-CAO zijn vastgelopen. De schoonmakers demonstreerden daarom vandaag in Rotterdam om hun eisen kracht bij te zetten. GroenLinks-partijleider Jolande Sap, de Rotterdamse fractievoorzitter Arno Bonte en andere GroenLinksers steunden de demonstranten.

Schoonmakers krijgen een laag loon voor zwaar werk. Ze werken vaak buiten kantoortijden en hebben kleine uurcontracten. De schoonmakers eisen nu doorbetaling bij ziekte vanaf de eerste ziektedag, meer zekerheid voor tijdelijke krachten en reiskostenvergoeding. De werkgevers bieden slechts 2 procent meer loon plus 1 procent voor overige zaken die de kwaliteit van het werk ten goede komen.

Jolande Sap, Job Cohen en Emile Roemer spraken op de Binnenrotte de ongeveer drieduizend demonstranten toe. Vervolgens trokken de schoonmakers door Rotterdam langs twee grote werkgevers: de ING en de gemeente Rotterdam. Op de stoep van het stadhuis overhandigden de actievoerders een petitie aan PvdA-wethouder Marco Florijn van sociale zaken.

GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte staat vierkant achter de eisen: ‘De schoonmakers verdienen een eerlijke CAO. Daarom ben ik hier samen met andere GroenLinksers om ze een hart onder de riem te steken.’ Amelie Veenstra, fractievoorzitter in de deelgemeente Noord: ‘Ik draag de schoonmakers een warm hart toe, want het is gewoon waar dat kostenbesparingen afgewenteld worden op deze mensen.’