Zwerfaval is onacceptabel
GroenLinks vindt het onacceptabel dat er een toename is van zwerfafval. Astrid Kockelkoren: 'Wij maken ons hard voor een afvalvrije stad. Zwerfafval in de stad is een van de problemen waar bewoners zich het meest aan ergeren. De impact van de vervuiling treft niet alleen de stad of onze bewoners maar uiteindelijk belandt veel zwerfafval in de natuur en in de zee. Een soep van plastic en blik drijft al jaren rond in onze oceanen, dieren raken verstrikt, en eenmaal in zee is het zwerfafval nauwelijks meer op te ruimen.'

Toename vervuiling
Helaas blijkt uit onderzoek van de Rijksoverheid dat de vervuiling toeneemt in plaats van afneemt. Aflopen jaar is de vervuiling door blikjes toegenomen met 19 procent ten opzichte van voorgaande jaren. Astrid Kockelkoren: 'We moeten hard aan de bak om te voorkomen dat blikjes en plastic flesjes op straat belanden. Gelukkig ligt de oplossing voor het verminderen van plastic flesjes en blikjes binnen handbereik: het invoeren van statiegeld.'

Rotterdam is onderdeel van de Statiegeldalliantie maar heeft zich nog niet achter het blikjesplan geschaard. GroenLinks hoopt dat Rotterdam zich snel aansluit bij de Yes we can-campagne van de Statiegeldalliantie.