GroenLinks heeft met PvdA, CDA en VVD een coalitie gevormd in Overschie. De vier partijen leveren samen twee bestuurders. Één van PvdA en één van CDA-huize. De coalitie wil met wisselende raadsmeerderheden besturen.

De PvdA levert met Jan Markerink de voorzitter van de deelraad en het CDA brengt dagelijks bestuurder Kees van der Meer in. Berkhout is gekozen tot plv. voorzitter van de raad. We kiezen voor de continuïteit van twee bestuurders die het goed hebben gedaan in de afgelopen jaren”, verklaart Gerard Berkhout zijn keus om beide bestuurders te steunen. De afgelopen vier jaar zat GroenLinks in de oppositie.

Berkhout: ,,De economische situatie vraagt dat we fors bezuinigen waarbij het de intentie is de financiën voor beheer en uitvoering zoveel mogelijk te ontzien. Overschie levert daarom op het bestuur één en een kwart formatieplaats in. We hebben bovendien geen dure wachtgeldverplichtingen, omdat Kees van der Meer over anderhalf jaar met pensioen gaat. Daarnaast hebben we afgesproken dat we niet nog meer gaan bezuinigen op welzijn.”

De vier partijen in Overschie willen een nieuw model gebruiken om de deelgemeente te besturen, waarbij per onderwerp politieke meerderheden worden gezocht. De vier partijen willen met alle partijen een raadsakkoord sluiten. De oppositiepartijen Leefbaar Rotterdam, Belangen Overschie en D66 kunnen daardoor ook ideeën inbrengen die vervolgens, bij meerderheid, door de bestuurders worden uitgevoerd. GroenLinks wil inzetten op duurzaam bouwen, openbaar vervoer, milieu, kindvriendelijke wijken, een natuurspeeltuin en op veiligheid. Berkhout: ,,Maar als de andere partijen geen breed raadsakkoord willen of we komen er niet uit, dan wordt het een ouderwets coalitieakkoord op hoofdlijnen.”