De Rotterdamse fractie van GroenLinks wil dat de Inspectie Leefomgeving en Transport een onderzoek doet naar het functioneren van milieudienst DCMR. Fractievoorzitter Arno Bonte dient daar vandaag een verzoek voor in. Hij vindt dat DCMR bij de inspectie van chemiebedrijf Odfjell 'grote steken' heeft laten vallen.

Odfjell kwam recentelijk in opspraak na het ontsnappen van grote hoeveelheden chemische stoffen en het niet naleven van veiligheidsregels. Maar ook de milieudienst is volgens Bonte niet vrij van blaam. 'De inspecties zijn veel te oppervlakkig geweest en op overtredingen is onvoldoende gehandhaafd. Daardoor heeft het bij Odfjell in de afgelopen jaren uit de hand kunnen lopen.'

Vorige week bracht Een Vandaag een rapport uit 2011 van de ILT, toen nog VROM-inspectie, naar buiten. Daaruit blijkt dat DCMR in de afgelopen jaren in de vergunningverlening, inspectie en handhaving bij het Rotterdamse chemiebedrijf Huntsman op een groot aantal punten tekort is geschoten. Bonte maakt zich zorgen over de Rotterdamse milieudienst. 'DCMR gedraagt zich als schoothondje van de chemiebedrijven. Terwijl de dienst juist een waakhond voor de veiligheid en gezondheid van de omwonenden zou moeten zijn.'