Tien procent van alle mensen op de stedelijke kieslijst van GroenLinks in Rotterdam zijn homo- of biseksueel. Daarnaast heeft de partij één homoseksuele lijsttrekker en één homoseksuele lijstduwer in de tien deelgemeenten waar GroenLinks meedoet aan de verkiezingen op 3 maart. ,,We scoren op alle lijstjes dus keurig tien procent”, zegt lijsttrekker Arno Bonte trots. ,,Daarmee is GroenLinks een goede afspiegeling van de seksuele diversiteit in de samenleving.”

Diversiteit is een belangrijk onderwerp voor GroenLinks in Rotterdam, zowel binnen de partij als in het beleid. ,,Onze wethouder Rik Grashoff heeft samen met belangenorganisaties extra maatregelen opgesteld om acceptatie te bevorderen", zegt stedelijk lijsttrekker Arno Bonte. ,,Zo gaan de komende maanden ambassadeurs langs alle schooldirecties om hen te overtuigen om lessen te geven over seksuele diversiteit. Daar schort het nu vaak aan. Ook hebben we onlangs winkelcentrum Zuidplein op de vingers getikt, omdat organisatoren van de Coming Out Day de toegang tot het winkelcentrum werd ontzegd."

GroenLinks heeft nu twee zetels in de gemeenteraad plus één wethouder in het stadsbestuur en vijf bestuurders in de deelgemeenten. Op de kieslijst voor de gemeenteraad staan twee homoseksuele mannen en één biseksuele vrouw. Het gaat om Frank Fabian van Keeren (plek 18), Peter Jan de Werk (plek 16) en. Amelie Veenstra (plek 15). Veenstra staat in de deelgemeente Noord ook op een verkiesbare tweede plek en Peter Jan de Werk is ook verkiesbaar in Feijenoord. In die laatste deelgemeente trekt de homoseksuele Jimmy Smet de lijst en in Hillegersberg-Schiebroek is de huidige fractievoorzitter Jaap Berghout verkiesbaar als lijstduwer.

,,De kandidatencommissie heeft mensen niet geselecteerd op hun seksuele voorkeur, maar toevallig scoren we wel gemiddeld. Dat is natuurlijk prachtig, maar geen doel op zichzelf”, zegt kandidaat Frank Fabian van Keeren. ,,Het geeft wel veel vertrouwen dat emancipatie, diversiteitsbeleid en genderkwesties in goede handen zijn bij GroenLinks. Zelf ga ik mij niet specifiek op homothema’s profileren. Ik ben een brede kandidaat en datzelfde geldt natuurlijk voor al onze kandidaten.”