De gemeenteraadsfractie van GroenLinks in Rotterdam pleit voor matiging van salarissen van topambtenaren en medewerkers van (semi-)publieke diensten. Die verdienen nu tot 43 procent meer dan een wethouder in Rotterdam. GroenLinks wil dat het salaris van een wethouder de bovengrens wordt.

Vorig jaar zomer diende GroenLinks een kadernotitie in waarin de voorstellen worden uitgewerkt. Naast de hoogte van het maximum salaris stelt de fractie daarin ook voor topsalarissen zorgvuldig te onderbouwen en openbaar te maken en de gemeenteraad vooraf om instemming te vragen als het college hier vanaf wil wijken.

In haar beantwoording stelt het college dat zij naast marktconformiteit de aantrekkelijkheid van de gemeente als werkgever en het ministersalaris als criteria wil hanteren. GroenLinks is teleurgesteld en verbaasd over de houding van het college. 'Voor pakweg negenduizend euro per maand zijn echt wel goede ambtenaren te vinden', aldus Verwijs. 'Bovendien mag je van een topambtenaar in gemeentelijke dienst verwachten dat hij of zij zich dienstbaar voelt aan de samenleving. Exorbitant hoge salarissen passen niet in dit plaatje.' Uit onderzoeken blijkt bovendien dat (nog) hogere beloningen in het algemeen weinig bijdragen aan betere prestaties en dat zij de kans op fraude binnen organisaties zelfs vergroten.

GroenLinks zal bij de commissiebehandeling over het deelnemingenbeleid haar standpunt toelichten en de wethouder vragen om ondubbelzinnig aan te tonen dat een wethoudersalaris te laag is om een goede medewerkers te vinden.