Dankzij een voorstel van GroenLinks is de buitenschoolse opvang voor moeilijk lerende kinderen gered in de deelgemeente centrum. De coalitie van PvdA, VVD en D66 had eerder besloten om de buitenschoolse opvang voor kinderen met een indicatie weg te bezuinigen.

GroenLinks-fractievoorzitter Emile Cammeraat is tevreden over de steun voor zijn voorstel, waarmee bijna 70.000 euro is gemoeid. ‘De kinderen waarover het gaat zijn zeer kwetsbaar en zij hebben aantoonbaar ook buiten schooltijd begeleiding nodig. De opvang voorkomt dat deze groep thuiszit of rotzooi trapt op straat.’

Een voorstel van GroenLinks om niet te bezuinigen op groenonderhoud kreeg ook een meerderheid in de deelraad. De coalitie wilde aanvankelijk 50.000 euro schrappen. ‘Het centrum van Rotterdam wordt door buitenstaanders nog te vaak als grauw en grijs afgeschilderd’, zegt Cammeraat. 'Groen heeft een bewezen positief effect op de sociale samenhang tussen mensen, op gezondheid en op veiligheid. Wat mij betreft zouden we juist extra moeten investeren in groen om de aantrekkelijkheid van Rotterdam te vergroten, in plaats van daarop te bezuinigen.’

De deelgemeente centrum moet in 2012 in totaal 1,5 miljoen euro besparen. ‘De coalitiepartijen kiezen voor de kaasschaafmethode en halen bij bijna alle posten een redelijk bedrag weg’, zegt Cammeraat. Hij heeft de coalitiepartijen daarom opgeroepen om echte keuzes te maken en ook niet te bezuinigingen op het schoonhouden van straten en pleinen en op arbeidsparticipatie en maatschappelijk- en ouderenwerk. ‘Wij bezuinigen liever door het temperen van wegonderhoud en door minder uit te trekken voor nieuw beleid.’