GroenLinks-raadslid Arno Bonte zal 'desnoods naar de rechter stappen' als de minister de plannen voor de aanleg van de A13/16 doorzet. Volgens Bonte lost de weg geen problemen op en zorgt de aanleg voor een 'vernietiging van het weinige groen dat Rotterdam nog heeft'.

Het tracé van de nieuwe snelweg doorsnijdt het Lage Bergse Bos en natuurgebied de Vlinderstrik. Rijkswaterstaat weigert tot nu toe extra geld uit te trekken om de weg op die plaatsen te ondertunnelen. Het Lage Bergse Bos is bij veel Rotterdammers geliefd als recreatiegebied.

Op verschillende plekken langs het tracé komen dieren voor die op de beschermde rode lijst staan, zoals de boomvalk, watervleermuis, wielewaal, groene specht, matkop, ransuil en de koekoek. Ook beschermde soorten als de modderkruiper, bittervoorn en de platte schijfhoorn dreigen het onderspit te delven, doordat de watergangen waarin deze dieren leven verdwijnen. In het Lage Bergse Bos gaat een baltsplaats van de Ruige dwergvleermuis verloren.

Wat Bonte het meest steekt is dat de aanleg van de weg wordt verkocht met het argument dat de luchtkwaliteit in de woonwijk Overschie er door opknapt. 'Overschie schiet er niks mee op en andere wijken krijgen juist nieuwe overlast erbij', aldus Bonte. 'Door de aanleg van de A13/16 persen auto’s vanaf bijna tien rijstroken zich ten noorden van Overschie samen op de drie rijstroken van de A13 van en naar Delft. Daar staat het straks dus muurvast. Alleen als we de A13 bij Overschie afwaarderen tot een weg voor lokaal bestemmingsverkeer, verlichten we die bottleneck en rijdt ook het verkeer op de A13 van en naar Delft beter door.'

GroenLinks heeft ook twijfels bij de onderbouwing van nut- en noodzaak van de A13/16. Samen met de GroenLinks-fracties in de deelgemeenten waar de weg doorheen komt, dient Bonte daarom een officiële zienswijze in bij minister Eurlings. De GroenLinksers bepleiten onderzoek naar een goed alternatief voor de weg en maatregelen om de verkeersoverlast bij Overschie te beperken. Als de A13/16 er dan toch komt wil GroenLinks tenminste tunnels op alle plaatsen waar de weg natuur- en woongebieden passeert. ,,Als de minister niet zorgt voor een goede inpassing, dan stap ik desnoods naar de rechter om de aanleg tegen te houden."