Het draagvlak onder Rotterdamse reizigers voor de ov-chipkaart, brokkelt steeds verder af. Dat blijkt uit het 'zwartboek ov-chipkaart' dat de Rotterdamse GroenLinks-fractie dinsdag 13 november 2007 heeft gepresenteerd. Het zwartboek bevat een bloemlezing uit ruim 4000 klachten die in vier maanden tijd zijn binnengekomen op de website www.ov-chipklacht.nl.

Sinds de lancering van de site op 3 juli, stromen er wekelijks ruim 200 klachten binnen. De klachten lopen uiteen van teveel afgeschreven bedragen tot rolstoelonvriendelijke poortjes. Volgens GroenLinks-raadslid Arno Bonte zijn er veel terugkerende klachten. "Onveranderd hoog staan de problemen met in- en uitchecken en de slecht ontworpen oplaadautomaten." De klachten over haperende poortjes en gebrekkinge informatievoorziening zijn afgenomen. "Je ziet daar een geleidelijke verbetering." Klachten over teveel afgeschreven bedragen en hogere tarieven nemen juist toe. "Mensen realiseren zich kennelijk steeds beter dat ze vaak duurder uit zijn met de ov-chipkaart. Soms is dat wel vijftig procent."

Vanavond praat de Tweede Kamer over de ov-chipkaart, die vanaf 1 januari 2009 in heel Nederland zou moeten gaan gelden. De vraag is echter of die datum wel gehaald kan worden nu onder meer de Nederlandse Spoorwegen daar vraagtekens bij hebben gezet. Bontes advies aan de Kamerleden: "wacht nog even met de landelijke uitrol totdat alle problemen in proeftuin Rotterdam zijn opgelost. De overlast is voor de Rotterdamse reizigers al erg genoeg, daar hoef je niet de rest van Nederland ook mee op te zadelen."

Bonte vindt dat er in Rotterdam eerst drie maanden zonder problemen gereisd moet worden voordat de strippenkaart kan verdwijnen. Dat zou aanvankelijk al op 1 oktober gebeuren, maar is na een eerder klachtenoverzicht van GroenLinks door staatssecretaris Huizinga van Verkeer en Waterstaat uitgesteld. "Eerst moet de ov-chipkaart zich zonder problemen bewijzen", stelt Bonte. "Zorgvuldigheid gaat voor snelheid."