GroenLinks wil dat Rotterdam er in 2020 een nieuwe metrolijn bijkrijgt: de cirkellijn. Dat plan presenteert GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte vanavond tijdens het verkiezingsdebat van reizigersvereniging Rover en de Fietsersbond. De nieuwe metrolijn verbindt de wijken Charlois, Feijenoord, Delfshaven, Overschie, Schiebroek en Hillegersberg en sluit met vijf overstapstations aan op bestaande metro- en treinverbindingen.

Met de cirkellijn wordt volgens Bonte een volgend hoofdstuk in de Rotterdamse metrogeschiedenis geschreven. 'De cirkellijn is de verbindende schakel tussen bestaande ov-verbindingen en ontsluit gebieden die op dit moment nog verstoken zijn van snel openbaar vervoer. Reizigers kunnen straks vanaf elke willekeurige plek in Rotterdam binnen 20 minuten in het centrum staan.'

De aanleg van de metrolijn kost ongeveer 1,5 miljard euro. 'Dat is veel geld', geeft Bonte toe. 'Maar de investering verdient zich dubbel en dwars terug. De Rotterdamse metro is nu al het enige openbaar vervoer in Nederland dat volledig kostendekkend is. Bovendien kan een extra metroverbinding zorgen voor een forse ontlasting van de filedruk.'

De cirkellijn kan aangelegd worden met de boortechniek die ook voor het ondergrondse deel van de RandstadRail is gebruikt. Voordeel van die techniek is volgens Bonte dat het grootste deel van het traject kan worden aangelegd zonder bovengrondse ingrepen. 'Daarmee voorkom je dat er woningen gesloopt moeten worden of dat straten langdurig open liggen'.

Rotterdam was in 1968 de eerste Nederlandse stad met een metrolijn. Aanvankelijk één van de kortste ter wereld, inmiddels ruim 55 kilometer lang. Daarmee is het stadscentrum van Rotterdam een stuk sneller bereikbaar geworden vanuit wijken als Hoogvliet, Ommoord en Zevenkamp en voor omliggende gemeenten als Capelle aan den IJssel, Spijkenisse en Schiedam. GroenLinks wil er met de cirkellijn voor zorgen dat de rest van de stad ook gebruik kan maken van snel openbaar vervoer.