Tijdens de bespreking van de begroting Volksgezondheid en Zorg roept GroenLinks-raadslid Jeroen Postma het Rotterdamse stadsbestuur op om de gezondheidsachterstanden in de stad aan te pakken.

Verschillen in levensverwachting tussen wijken lopen op tot 3,5 jaar en zelfs tot 15 jaar in goede gezondheid. GroenLinks vindt die verschillen in gezondheid onacceptabel.

Raadslid Jeroen Postma: “Gezondheidsachterstanden van grote groepen Rotterdammers zijn een vorm van ongelijkheid die we moeten bestrijden. Dit stadsbestuur kan echt het verschil maken door het tegengaan van vieze lucht, het investeren in preventie en het verbeteren van de toegang tot zorg. Dat is een zaak van de lange adem, maar we moeten nu aan de slag. Voor de gezondheid van alle Rotterdammers.” In reactie geeft het stadsbestuur aan in 2019 met een Rotterdams Preventieakkoord te komen om gezondheidsverschillen in de stad terug te dringen.