Fractievoorzitter Anneke Verwijs (GroenLinks) opent op zaterdag 21 november een nieuwe meidenvilla op Rotterdam-Zuid. In de 'villa' kunnen tienermeiden terecht voor gezelligheid en activiteiten die zij leuk vinden.

De ontmoetingsplek voor meiden zit in een gebouw van een basisschool aan de Hillevliet in de deelgemeente Feijenoord. De villa is in maart dit jaar al begonnen met het organiseren van activiteiten, maar had nog geen naam. Nu uiteindelijk is gekozen voor de naam Mullow, is het tijd voor een officieel openingsfeest.

Het idee voor meidenvilla’s komt van GroenLinks en is onderdeel van een pakket met tientallen voorstellen die de partij vorig jaar heeft gedaan om de positie van meiden in Rotterdam te versterken. ,,De meeste meiden houden niet van trapveldjes en basketbal. Zij hebben hun eigen wensen en behoeften”, verklaart fractievoorzitter Anneke Verwijs het idee voor de villa’s. ,,Het jongerenwerk richt zich over het algemeen vooral op jongens, waardoor meiden geen plek hebben waar ze terecht kunnen en zij tussen wal en schip vallen. Dat willen we niet.”

De eerste Rotterdamse meidenvilla staat in Delfshaven en er zijn plannen voor nieuwe villa’s in Charlois en Kralingen-Crooswijk. De deelgemeenten IJsselmonde en Noord werken met ‘meidenkamers’, waarbij in bestaande ruimten op bepaalde tijden meidenactiviteiten worden georganiseerd. De villa op Zuid opent op zaterdag 21 november met een toespraak van Anneke Verwijs, met aansluitend een gezamenlijke maaltijd en een feest met verrassingsact. De activiteiten beginnen om 16.00 uur en duren tot 22.00 uur.

Verwijs: ,,Het is fantastisch dat er nu een tweede meidenvilla in Rotterdam is. Wat ons betreft komen er hierna nog veel meer plekken waar meiden zich lekker voelen en waar ze elkaar kunnen ontmoeten. We zijn daarnaast heel blij dat onze voorstellen ertoe hebben geleid dat de deelgemeenten hun best doen om vraag en aanbod van meidenactiviteiten in beeld te krijgen en dat binnen de nieuwe opleiding Jongerenwerk nu ook aandacht is gekomen voor het organiseren van activiteiten met, voor en door meiden. Dat is enorme winst en daarop kunnen we de komende jaren voortbouwen.”