GroenLinks doet ook in de deelgemeente Prins-Alexander mee met de verkiezingen op 3 maart volgend jaar. Daarmee komt het totaal aantal deelgemeenten waar GroenLinks verkiesbaar is, op tien. Tom van den Ham is lijsttrekker in Alexander.

Tom van den Ham is in het verleden al eens raadslid geweest in Langendijk, in Noord Holland. Hij werkt momenteel als buurtbemiddelaar in Rotterdam. Volgens de kandidatencommissie wordt hij gedreven door idealen van pacifisme en eerlijk delen. ,,In het politieke spel houdt hij ervan om ander partijen ook iets te gunnen. Een man van inhoud en een goed gesprek”, aldus het positieve advies.

Op plek twee staat Kura kinfe. Hij heeft een coördinerende functie bij een Nederlandse Daarnaast heeft Kinfe bestuurservaring bij stichting Gobez, een beweging die vrouwen en jongeren in Ethiopië ondersteunt in het opbouwen van een zelfstandig bestaan. Op plek drie staat Marieke Schuurman Keijer. Zij werkt als juridisch medewerker bij de gemeente en is al een tijd actief als steunfractielid in Alexander. ,,Een degelijk en betrouwbaar persoon”, aldus de kandidatencommissie.

Eerder zijn de kandidatenlijsten voor negen andere deelgemeenten en voor de stad Rotterdam al vastgesteld door de leden. Arno Bonte is lijsttrekker op de stedelijke lijst. Wethouder Rik Grashoff wil in een volgende periode graag weer wethouder worden. In totaal zijn er vijf mensen beschikbaar voor een wethouderspost. ,,GroenLinks kan dus op elke denkbare wethouderspost een goede kandidaat leveren”, zegt voorzitter Frans de Wuffel. ,,Nu natuurlijk eerst de verkiezingen. Wij zijn in ieder geval helemaal klaar voor de campagne.”