Op 28 maart is in de raffinaderij van Shell in Pernis afgefakkeld. Binnen één uur kwamen er 22 overlastklachten binnen bij milieudienst DCMR. Omwonenden hadden last van enorme vlammen, rookpluimen en stank. GroenLinks Rotterdam vreest dat de gezondheid van bewoners in gevaar komt en stelt vragen aan het stadsbestuur.

GroenLinks maakt zich al jaren zorgen over de uitstoot van de raffinaderijen in het Rotterdamse Botlekgebied. Deze uitstoot is slecht voor de gezondheid van bewoners en heeft een grote impact op het milieu. Raadslid Stephan Leewis wil weten hoe dit incident wederom heeft kunnen gebeuren en wat de exacte gevolgen zijn voor mens, dier en milieu.

Er wordt zeer regelmatig afgefakkeld in het Botlekgebied, zegt raadslid Stephan Leewis. Leewis: “Bedrijven doen dat om een proces weer onder controle te krijgen of om van een overschot aan gas af te komen. Ik vraag me af of bij de keuze om af te fakkelen de gezondheid van mens, dier en milieu wordt meegewogen.”