GroenLinks heeft vandaag in het debat over de begroting voor 2010 korte metten gemaakt met de zwartgallige politieke cultuur in de stad. In een vlammend betoog roemde raadslid Arno Bonte alle zaken die goed gaan in de stad. ,,We hebben het in de raadszaal vaak over zaken die opvallen, omdat er iets niet goed gaat. Niet onbelangrijk, maar wat wél goed gaat mag ook wel eens zichtbaar worden.”

‘Wat goed gaat, valt niet op’, is de rode draad van de bijdrage van GroenLinks aan het debat. Bonte noemde onder meer de stageplekken voor Rotterdamse jongeren. ,,Dat was vier jaar geleden één van de belangrijkste thema’s in de verkiezingsdebatten. Nu hoor je er niemand meer over. Het tekort is opgelost. Het gaat goed, dus het valt niet op.”

Arno Bonte roemde ook het sociale beleid van het college. De Sociale Index van de stad, de graadmeter voor de sociale situatie van de inwoners, is omhooggeschoten. Ook is het veiliger geworden in Rotterdam. Ook met inburgering, taallessen, het terugdringen van langdurige werkloosheid, schuldhulpverlening, gezondheid en onderwijs gaat het een stuk beter dan drie jaar geleden.

Ook met de homo-emancipatie gaat het goed. Vorig jaar is Rotterdam uitgeroepen tot de meest homovriendelijke studentenstad van Nederland. ,,En het college maakt volgend jaar 100.000 euro extra vrij voor voorlichting over homoseksualiteit op scholen”, zei Arno Bonte in de raad. Ook de Cultuursector heeft er tien miljoen per jaar bij gekregen. ,,Wethouder Rik Grashoff heeft de sector goed doorgelicht, zodat alle knelpunten in één keer konden worden aangepakt. Op basis daarvan is besloten om in 2010 nog 1,2 miljoen extra vrij te maken.”

Ook op gebied van bewonersparticipatie, duurzaamheid en fietsgebruik gaat het prima. Het aantal fietsers is met tien procent gestegen en het college heeft geïnvesteerd in stallingen en betere fietspaden. Ook is de stad groener geworden met meer bomen en subsidie voor groene daken. ,,Dit alles smaakt naar meer. Want wat goed gaat, dan kan nóg beter. Ik hoop dat we in de komende vier jaar weer een bijdrage kunnen leveren aan het verbeteren van Rotterdam.”

Bekijk hier de bijdrage van Arno Bonte aan de begrotingsraad.