Een van de grootste ergernissen van Rotterdammers is een verstopte ondergrondse vuilcontainer. Meestal komt de verstopping doordat mensen hun vuilniszak verkeerd in de container gooien. Raadslid Arno Bonte (GroenLinks) wil daarom stickers op de containers met een duidelijke uitleg.

,,Als een vuilniszak klem zit in de rolklep, dan denken andere bewoners vaak dat de container al vol zit en zetten zij hun vuilniszakken naast de container. Meeuwen, ratten en andere dieren scheuren de zakken dan open en het wordt een bende”, zegt Arno Bonte. Volgens het raadslid passen alle vuilniszakken makkelijk door de klep als mensen de zak er horizontaal in leggen.

Bonte wil daarom stickers met een duidelijke instructie op de vuilcontainers. ,,Je kunt een plaatje laten zien en daarbij een tekst zetten met duidelijke gebruiksinformatie.”

Het idee is afkomstig van een Rotterdammer die de suggestie voor de sticker al deed aan de Roteb, maar deze man werd afgescheept met de mededeling dat de dienst alleen een postbus heeft voor klachten, niet voor suggesties. Bonte: ,,Dat kan natuurlijk niet. Gemeentelijke diensten zouden juist blij moeten zijn met goede ideeën van burgers. Daar wordt de stad alleen maar beter van.”

Update 7 januari 2010: Het stadsbestuur heeft besloten om de stickers op de afvalcontainers te vervangen en een instructie toe te voegen over dwarsliggende vuilniszakken.