GroenLinks gaat een bestuurder leveren in de deelgemeente Overschie. Annemarie van den Broek treedt op 21 april in functie en zal vanaf oktober CDA-bestuurder Kees van der Meer vervangen, die met pensioen gaat. De deelraad van Overschie werkt met steeds wisselende meerderheden, maar alleen PvdA en GroenLinks leveren straks een bestuurder.

Annemarie van den Broek werkt nu nog bij de Roteb en was tot vorig jaar burgerlid in de deelraad van Overschie. Gerard Berkhout, fractievoorzitter van GroenLinks in Overschie, noemt Van den Broek ‘diplomatiek’. ‘Maar ze kan zeker ook duidelijk zaken aan de orde stellen, heeft grote belangstelling voor wat zich afspeelt in Overschie en ze stapt op mensen af als er wat aan de hand is.’

Volgens Berkhout functioneerde Van den Broek eerder ‘uitstekend’ als burgerraadslid. De nieuwe bestuurder heeft bovendien een uitgesproken groen profiel. ‘Zuinig omgaan met de wereld en duurzaamheid zijn voor haar belangrijke begrippen’, zegt Berkhout. ‘Eén van haar wapenfeiten is bijvoorbeeld het redden van de herten van Overschie.’

De deelgemeente Overschie heeft een slank bestuur met een voorzitter van de PvdA en één dagelijks bestuurder, die dus vanaf april door GroenLinks wordt geleverd. PvdA en GroenLinks hebben samen 7 van de 19 zetels. Omdat het bestuur niet steunt op een meerderheid in de deelraad, neemt Overschie besluiten met wisselende meerderheden. Om kosten te besparen is na de verkiezingen in maart 2010 afgesproken dat de zittende bestuurder Kees van der Meer (CDA) de rit zou volmaken tot zijn pensioen. De deelgemeente hoeft daardoor geen wachtgeld te betalen.