De Rotterdamse Veerhaven wordt onbereikbaar voor historische schepen als de plannen doorgaan om naast de haveningang een ponton neer te leggen. De haven dreigt daardoor een ordinaire haven te worden met hedendaagse jachten en boten.

Het bedrijf Kooren Shipbuilding handelt in sleepboten en wil aan de Westerkade in het water een drijvende showroom bouwen. Op de kade komt een klein paviljoen met kantoren en een café of restaurant. De Stichting Veerhaven maakt zich grote zorgen over het ponton. Historische schepen hebben vaak geen boegschroef en kunnen daardoor moeilijk manoeuvreren. Als het ponton er komt, kunnen schepen alleen bij het keren van het tij gedurende een paar minuten in rustig vaarwater de haven binnenvaren. ,,Dat leidt ertoe dat veel schippers de haven links zullen laten liggen”, zegt raadslid Arno Bonte.

GroenLinks stelt voor om het ponton op te schuiven naar het westen of op een andere plek in de stad te leggen, bijvoorbeeld in de Parkhaven of de Jobshaven. ,,De gemeente heeft veel geïnvesteerd om van de Veerhaven een plek te maken voor historische schepen. Het is een beeldbepalend stuk van Rotterdam. Dat mogen we niet te grabbel gooien in ruil voor een commerciële showroom.”