GroenLinks krijgt in Delfshaven een extra zetel die eerder was toegewezen aan Nida. De moslimpartij heeft bij de verkiezingen op 19 maart twee zetels behaald, terwijl slechts één kandidaat van Nida in de gebiedscommissie wil.

In de Kieswet is geregeld dat een zetel die niet wordt ingevuld via de restzetelverdeling alsnog bij een andere partij terechtkomt. De lijstcombinatie van GroenLinks en PvdA heeft de meeste stemmen per behaalde zetel en heeft daarom recht op deze zetel. Omdat de PvdA al een restzetel had gekregen valt de extra zetel toe aan GroenLinks.

GroenLinks-fractievoorzitter Stephan Leewis is blij verrast, maar heeft ook gemengde gevoelens bij de extra zetel. ‘De kiezers van Nida hebben bewust op die partij gestemd en willen natuurlijk graag iemand van Nida op die stoel. Maar we zullen de Nida-Kiezers niet teleurstellen. GroenLinks staat voor een open en vrije samenleving waarin mensen zichzelf kunnen zijn en mogen geloven wat zij willen, zonder gediscrimineerd te worden. We verzetten ons bijvoorbeeld tegen preventief fouilleren en we hebben het voor elkaar gekregen dat het etnisch registreren van Rotterdamse jongeren aan banden is gelegd.’

De extra zetel voor GroenLinks wordt ingenomen door Astrid Kockelkoren. Zij is werkzaam als stedenbouwkundige bij een Rotterdams bureau voor stedenbouw. In de gebiedscommissie wil ze sociale problemen aanpakken vanuit de linkse idealen van GroenLinks. ‘Ik leg daarbij de verbinding tussen duurzaamheid, economie en sociaal beleid’, zegt Kockelkoren. ‘Dat is belangrijk voor alle bewoners.'