Het Rotterdamse GroenLinks-raadslid Arno Bonte helpt collega-raadslid Marco Pastors bij het vinden van een baan. In een open brief doet hij de oud-wethouder een aantal suggesties aan de hand om de wachtgelduitkering die hij van de gemeente ontvangt zo snel mogelijk in te kunnen ruilen voor een echte baan.

Zo kan Pastors morgen al aan de slag als Magazijnmedewerker, Tractorbestuurder of Congiërge op een VMBO-school. Naast een ondersteuning bij het vinden van een baan, is de brief volgens Bonte ook bedoeld om Pastors een spiegel voor te houden. "Als het over uitkeringsgerechtigden gaat, is Marco Pastors er altijd als eerste bij om te zeggen dat er banen zát zijn en dat iedereen die kán werken zo snel mogelijk móét gaan werken. Hij ervaart nu zelf dat het vinden van een passende baan een stuk ingewikkelder is."

Marco Pastors moest anderhalf jaar geleden het veld ruimen als wethouder na een motie van GroenLinks. Bonte hoopt dat Pastors snel een baan zal vinden. "Dat is niet alleen prettig voor Marco Pastors zelf, maar ook voor de gemeente. Het bespaart duizenden euro's per maand aan wachtgelduitkering."