De Rotterdamse GroenLinks-fractie presenteert vandaag vijf oplossingen voor het uitchecklek van de ov-chipkaart. Als reizigers vergeten uit te checken of als de uitcheckapparatuur hapert, dan verliezen reizigers hun borg van 4 euro per rit. Uit een onderzoek van het Financieele Dagblad blijkt dat het uitchecken dagelijks fout gaat bij ruim zevenduizend reizigers. Landelijk kost dat ov-reizigers gezamenlijk een half miljoen euro per maand.

Arno Bonte, fractievoorzitter van GroenLinks in Rotterdam, presenteert vandaag vijf voorstellen om het aantal reizigers dat gedupeerd wordt door de zogenoemde 'onvolledige transacties' met 90 procent terug te dringen.

Het eerste voorstel van GroenLinks is de automatische retourcorrectie. Bonte: 'Het merendeel van de ritten zijn retourreizen van A naar B en weer terug van B naar A. Bij een verkeerde uitcheck zou het systeem het bedrag in rekening kunnen brengen van het traject dat de reiziger naar alle waarschijnlijkheid heeft afgelegd, in plaats van hem de volledige borg te laten betalen. Dat is veel eerlijker en bespaart reizigers heel wat teveel betaalde euro's.'

Ten tweede pleit GroenLinks ervoor om uitcheckpaaltjes bij de tram- en bushaltes te zetten. 'In de spits is het vaak zo druk in de tram of bus dat reizigers bij het uitstappen niet kunnen uitchecken. Door ook uitcheckapparaten bij de halte te zetten, maak je het makkelijker voor de reizigers en voorkom je onvolledige transacties', zegt Bonte. Hij pleit er ook voor om het borgbedrag voor het reizen in de tram en de bus te verlagen naar 2 euro. 'Voor de metro is een borg van 4 euro logisch, omdat reizigers daar vaak langere en dus duurdere reizen mee maken. Maar voor de bus en tram kan je prima met een lagere borg af. Reizigers worden dan niet langer voor een paar euro, maar voor een paar cent gedupeerd bij een verkeerde uitcheck.'

Tenslotte pleit GroenLinks ervoor om reizigers na een verkeerde uitcheck te waarschuwen via email of sms. De partij wil het voor reizigers ook makkelijker maken om geld terug te vragen via internet. Nu is de mogelijkheid om online geld terug te claimen verstopt op de website van de RET en moeten mensen eerst flink zoeken.