De gemeente Rotterdam moet eerlijke producten gaan inkopen en eisen stellen aan leveranciers. Dat vindt GroenLinks-fractievoorzitter Anneke Verwijs. Ook moet het stadsbestuur de acht Millenniumdoelen van de Verenigde Naties onderschrijven.

Het kabinet heeft deze maand al besloten om sociale eisen te gaan stellen bij de inkoop van goederen door de Rijksoverheid. De eisen gaan onder meer over goede werkomstandigheden, uitsluiten van kinderarbeid, beloning en langdurige contracten met producenten. ,,Rotterdam moet als gemeente voorop lopen en nu ook meteen sociale criteria standaard meenemen in alle openbare aanbestedingen”, zegt Anneke Verwijs. Groenlinks dient samen met het CDA en D66 een motie in bij de begrotingsbehandeling.

De partij wil daarnaast dat meer Rotterdamse winkels eerlijke producten gaan verkopen. Een groep vrijwilligers gaat binnenkort gesprekken voeren met winkeliers. De betrokken inwoners willen ook eerlijke handel gaan promoten onder inwoners. ,,Rotterdam kan met een beter inkoopbeleid van de gemeente en door het initiatief van de bewoners op de kaart komen te staan als Fairtrade Gemeente”, zegt Verwijs. ,,Dat zou geweldig zijn, zeker als je bedenkt dat Rotterdam in februari 2010 gastheer is van de tweejaarlijkse VN-conferentie over bestrijding van extreme armoede.”

Onlangs besloot de gemeente al om koffie en snoep eerlijk in te kopen. ,,Dat willen we graag uitbreiden naar bijvoorbeeld eerlijke katoen voor bedrijfskleding. Ook moeten alle diensten en ook de projectorganisaties van de gemeente overstappen op eerlijke handel”, zegt Verwijs. Ze wil daarnaast dat het college uitspreekt dat ze de Millenniumdoelen van de Verenigde Naties onderschrijft. Die gaan onder andere over armoedebestrijding, onderwijs, gezondheidszorg en gelijke rechten. ,,Daarmee zou Rotterdam de laatste grote gemeente zien die kleur bekent. Het is dus de hoogste tijd.”