De politie van Rotterdam-Rijnmond gaat onderzoek doen naar het inzetten van de mobiele bodyscanner. Het korps krijgt daarvoor een half miljoen euro van het ministerie van Binnenlandse Zaken. GroenLinks heeft grote bezwaren tegen de inzet van de scanners..

Met de bodyscanner kan de politie ongevraagd voorbijgangers onder de kleren kijken. Eerder werd al bekend dat scanapparaten de mogelijkheid hebben om beelden op te slaan en te verzenden. Rotterdam gaat een eigen mobiele prototype ontwikkelen. ,,We vinden de bodyscanner een onnodige aantasting van de privacy”, zegt raadslid Arno Bonte. ,,Bovendien zouden we wel een betere bestemming weten voor het geld van dit experiment, zoals bijvoorbeeld de uitbreiding van het aantal buurtagenten.”

PvdA, VVD en Leefbaar Rotterdam zijn voorstander van het ontwikkelen. Naast GroenLinks zijn ook de SP en D66 kritisch. Volgens Bonte is gebruik van de scanner op de luchthavens nog niet eens uitgekristalliseerd. ,,En daar hebben passagiers tenminste nog de keuze tussen de bodyscan of fouilleren. Dat laatste is voor sommige mensen ook ingrijpend, maar bij fouilleren kunnen in ieder geval geen beelden worden opgeslagen, waardoor iemand zich niet later naakt terugziet in een dossier, of erger nog, in de Weekend, Story of Privé.”