GroenLinks vindt het voorstel van de SP voor gratis Vervoer op Maat voor ouderen 'sympathiek', maar steunt het niet. Ouderen kunnen in Rotterdam wel gratis reizen met het reguliere openbaar vervoer. Voor Vervoer op Maat betalen zij het gewone OV-tarief.

Vervoer op Maar is bedoeld voor mensen die slecht ter been zijn of in een rolstoel zitten. Reizigers moeten van tevoren een rit bestellen en worden dan van deur tot deur vervoerd tegen het gewone OV-tarief. Wethouder Kriens (PvdA) heeft de mogelijkheden voor gratis Vervoer op Maat eerder al onderzocht, maar is vooralsnog geen voorstander van dit plan. Zij is bang dat meer mensen gebruik gaan maken van de dure busjes en dat minder mensen zullen reizen met het reguliere openbaar vervoer. Bovendien zou gratis vraagafhankelijk vervoer de ambities om het gewone openbaar vervoer toegankelijker te maken niet ten goede komen.

GroenLinks-fractievoorzitter Anneke Verwijs heeft deze week in de commissie aangegeven dat GroenLinks het idee van de SP buitengewoon sympathiek vindt. ,,Onze invalshoek is echter vooral om ervoor te zorgen dat mensen zolang mogelijk mobiel kunnen blijven en toegang houden tot het reguliere openbaar vervoer", aldus Verwijs. GroenLinks wil van de wethouder graag weten welke belemmeringen ouderen ervaren in het openbaar vervoer en heeft aangedrongen op een versterkte inzet op het toegankelijker maken van het gewone openbaar vervoer.