De brandweer in het haven- en industriegebied van Rotterdam krijgt donderdag versterking van twee prominente GroenLinksers. Fractievoorzitter Arno Bonte en Tweede Kamerlid Liesbeth van Tongeren lopen een dagje stage om de kneepjes van het brandweervak onder de knie te krijgen.

Bonte en Van Tongeren laten zich informeren over de manier waarop de Rotterdamse havenbrandweer grote rampen in het havengebied voorkomt. Twee recente ongelukken in de regio Rotterdam hebben laten zien wat er fout kan gaan als veiligheidsvoorschriften niet worden nageleefd of als de brandweer niet adequaat ingrijpt: de brand bij Chemie Pack in Moerdijk en de brand in een treinwagon met ethanol op rangeerterrein Kijfhoek. Van Tongeren maakt zich al langer sterk voor het beter naleven van de veiligheidsregels door chemiebedrijven. Op haar aandringen maakte staatssecretaris Atsma onlangs een lijst met 12 chemiebedrijven openbaar waarvan de veiligheidsmaatregelen ver onder de maat zijn. Van die bedrijven bevinden zich er drie in de regio Rotterdam, waaronder het polymeren-bedrijf Organik Kimya in de Botlek, dat als onveiligste uit de bus kwam.