De GroenLinks-fracties in de vier grote steden pleiten voor een landelijke norm voor roet, de ultrafijne stofdeeltjes die door verkeer en industrie in de lucht komen. ‘Luchtvervuiling is één van de grootste vermijdbare doodsoorzaken in grote steden. Een landelijke norm voor de uitstoot van roet kan levens redden,’ aldus Arno Bonte, raadslid voor GroenLinks in Rotterdam.

Voor de allerkleinste stofdeeltjes in de buitenlucht bestaan nog geen normen. Toch levert juist dit ultrafijne stof gezondheidsrisico’s op omdat de deeltjes tot diep in de longen doordringen. Dit is de reden dat de GroenLinks-fracties in de vier grootste steden pleiten voor een roetnorm. 'Met een roetnorm moet je simpelweg andere keuzes maken bij het nemen van luchtkwaliteitsmaatregelen,' zegt Monique Bollen, raadslid voor GroenLinks in Utrecht. 'Met de uitbreiding van de milieuzone hebben we in Utrecht bijvoorbeeld specifiek gekeken naar roet, en daarom hebben we heel bewust gekozen om te focussen op dieselauto's.'

Dat er voor de allerkleinste stofdeeltjes met een diameter tot 0,1 micrometer, nog geen normen bestaan, heeft te maken met hun zeer kleine gewicht. Berekend naar hun massa vallen ze daarom in het niet bij hun grotere broers: PM10 (met een diameter tot 10 micrometer) en PM2,5 (met een diameter tot 2,5 micrometer). Berekend naar hun aantallen die in de lucht die wij inademen voorkomen, zijn ze echter met een aandeel van tachtig procent veruit in de meerderheid.

In alle steden pleit GroenLinks voor de invoering van een milieuzone voor vervuilende vrachtwagens, personenauto's en bestelbusjes. Dit is volgens Bonte de meest effectieve manier om de lucht schoner te maken. 'De 10 procent meest vervuilende voertuigen zorgt voor een heel groot deel van de roetuitstoot. Als je die van de weg haalt, wordt de stad een stuk gezonder'.