De Rotterdamse fractie van GroenLinks wil voorkomen dat Shell in 4 Rotterdamse woonwijken een experiment gaat houden de inzet van een mobiel tankstation. De veiligheidsrisico's voor woonwijken zijn volgens de fractie te groot.

Volgens GroenLinks-raadslid Arno Bonte omzeilt Shell met het experiment de strenge regels voor tankstations in woonwijken. 'Niet voor niks is een aantal jaar geleden besloten om in woonwijken geen nieuwe tankstations toe te staan. Bovendien ontbreken bij het mobiele tankstation voorzorgsmaatregelen om te voorkomen dat gelekte brandstof in de grond verdwijnt.' Bij reguliere tankstations is een vloeistofdichte vloer rondom benzinepompen verplicht.

Shell wil het experiment houden in de Rotterdamse wijken Overschie, Park Zestienhoven, Hillegersberg-Zuid en Terbregge. Via een app (de TapUp) kunnen mensen het mobiele tankstation aan huis bestellen. De oliemaatschappij maakt reclame voor de dienst met de slogan: ‘Nooit meer omrijden vanuit je werk. Nooit meer tanken in je spaarzame vrije tijd. Maar een tankstation dat naar je toe komt.’

Bonte wil niet dat de gemeente meewerkt aan het experiment van Shell. 'Het risico op ongelukken is te groot. Bovendien kunnen we in een tijd van toenemende klimaatverandering beter inzetten op schone alternatieven dan op het promoten van het gebruik van fossiele brandstoffen.'