GroenLinks en de PvdA in de deelraad van Delfshaven hebben ‘in de meest strenge bewoordingen’ afstand genomen van de bezuinigingsplannen van de gemeente Rotterdam. De sociaal-democraten keren zich daarmee tegen hun partijgenoten op het stadhuis, die samen met D66, VVD en CDA een coalitie vormen en dus verantwoordelijk zijn voor de koers.

GroenLinks en PvdA hebben in Delfshaven een ruime meerderheid in de deelraad. De partijen vrezen dat inwoners van Delfshaven verder zullen verarmen de komende jaren en hebben de fracties in de gemeenteraad daarom opgeroepen om het begrip ‘eerlijk delen’ centraal te stellen.

‘De geplande bezuinigingen van de stad zijn asociaal, onverantwoord en onfatsoenlijk’, verklaart GroenLinks-fractievoorzitter Stephan Leewis de oproep. ‘De klappen vallen vooral op sociaal terrein. Ook worden de deelgemeenten flink gekort, waardoor we noodgedwongen het mes moeten zetten in welzijn en het maatschappelijk werk. Zo worden inwoners straks driedubbel gepakt; door het kabinet, door de gemeente en door de deelgemeente.’

Delfshaven is een van de armste deelgemeenten van de stad met een gemiddeld laag opgeleide beroepsbevolking. GroenLinks en PvdA verwachten dat de bezuinigen de Delfhavense bevolking daarom extra hard zullen raken. De partijen willen dat het stadhuis het geld eerlijk over de stad verdeelt, een stapeling van bezuinigingen probeert te voorkomen en rekening houdt met de problemen in Delfshaven. ‘In economisch moeilijke tijden kan je niet bezuinigingen op de mensen met de minste kansen,’ aldus Leewis.