Door de lijstverbinding van GroenLinks met de PvdA hebben de sociaal-democraten een extra zetel gekregen in de provinciale staten van Zuid-Holland. GroenLinks behoudt haar drie zetels. De Rotterdammer Femke Sybrandi blijkt ook buiten de Maasstad een stemmentrekker, maar haalt niet genoeg stemmen voor een eigen zetel.

Dit blijkt uit de definitieve uitslag van de provinciale verkiezingen in Zuid-Holland, die dinsdagmiddag bekend is gemaakt in Den Haag. De VVD komt met 12 zetels als grootste uit de bus, gevolgd door de PvdA met tien zetels. De PVV is de derde partij geworden met acht zetels. In totaal telt de provincie 55 zitjes.

De zeven Rotterdamse kandidaten op de lijst van GroenLinks hebben het goed gedaan buiten de Maasstad. In de kieskring Dordrecht haalde Femke Sybrandi (plek 6 op de lijst) maar liefst 817 stemmen. In Leiden, Den Haag en Rotterdam waren dat er respectievelijk 692, 230 en 3053. Sybrandi is daarmee na lijsttrekker Oscar Dijkhoff en Marijke Kleijweg (nummer 2) de meest populaire kandidaat in Zuid-Holland. Een eigen zetel haalt zij echter niet; daarvoor komt ze ongeveer 1500 stemmen tekort. Alfred Blokhuizen uit Spijkenisse kan met 947 kiezers achter zich de derde GroenLinks-zetel innemen.

In totaal stemden 76.483 mensen op GroenLinks. De Rotterdammer Mustafa Akdemir (plek 12) wist 1659 van deze kiezers aan zich te binden. Sonja Super piekt op plek 25 met maar liefst 581 stemmen. Amelie Veenstra, fractievoorzitter in de deelgemeente Noord, kreeg 462 stemmen. Letty Bekedam, voormalig bestuurder in Hillegersberg-Schiebroek, trok 397 kiezers. Deelraadslid Erik van der Kroft, ook uit Hillegersberg-Schiebroek, heeft 171 kiezers achter zijn naam staan en nog eens 67 mensen maakten het vakje van Wim Leewis rood.

Lees ook:
Rotterdammer trekt ruim 3000 GroenLinks-kiezers