GroenLinks en D66 willen dat alle Rotterdamse fietspaden bromvrij worden. Brommers moeten dan verplicht van de rijbaan gebruikmaken. In vier deelgemeenten is dat nog niet het geval. In straten die al een bromvrij fietspad hebben, is het aantal verkeersongelukken met twintig procent gedaald.

Rotterdam is één van de weinige steden in Nederland waar brommers en bromscooters op sommige plekken nog op het fietspad mogen rijden. ‘Op fietspaden veroorzaken brommers veel ergernis en door het grote snelheidsverschil met fietsers ontstaan er vaak gevaarlijke situaties’, zegt GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte.

Samen met zijn collega Salima Belhaj van D66 pleit Bonte voor een eenduidige verkeersregel in heel Rotterdam. 'Nu verschillen de regels voor brommers per deelgemeente. Dat is heel verwarrend en maakt het verkeer er niet veiliger op.' De politici willen dat de deelgemeenten zich conformeren aan het stedelijke verkeersbeleid.

Scooters mogen nog wel van het fietspad gebruik blijven maken, omdat die maximaal 25 kilometer per uur mogen en de bestuurder geen helm draagt. Bonte en Belhaj dringen er wel op aan dat de politie strenger gaat controleren op opgevoerde scooters. 'Opgevoerde scooters zijn een steeds groter probleem in Rotterdam. Ze maken enorm veel herrie, ze stinken en ze zijn een gevaar op de weg.'