GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte heeft woensdagochtend bij kinderdagverblijf Pico Bello in Delfshaven het spits afgebeten van de grootste voorleesweek in de Rotterdamse geschiedenis. Tijdens de week wordt op ruim 500 locaties in de stad voorgelezen aan kinderen.

Naast politici en wijkwethouders doen ook mensen uit het bedrijfsleven en van diverse instellingen en organisaties mee aan de Rotterdamse Voorleesweek. De organisatoren van Opzoomer Mee willen met de week interesse aanwakkeren bij volwassenen om actief de fantasie en taalontwikkeling van kinderen te prikkelen.

Nadat Arno Bonte gelijktijdig met wethouder Hamit Karakus de Voorleesweek had gestart, lazen ook de GroenLinks-fractiemedewerkers Lies Roest en Ivo Rodermans op verschillende dagverblijven verhalen voor aan dreumesen en peuters. Het officiële startschot volgde later op donderdagmiddag, toen D66-wethouder Korrie Louwes in een Rotterdamse supermarkt samen met de winkelmanager een verhaal voorlas.

Ook in andere jaren lazen raadsleden en bestuurders van GroenLinks boekjes voor tijdens de lokale voorleesweek. ‘Het is ontzettend leuk om te doen’, zegt fractiemedewerker Ivo Rodermans. ‘Ik heb onder meer een boek voorgelezen over een baby-krokodil die weigert bananen te eten. Hij wil liever een kindje opeten, maar dat past niet in zijn bek, waarna hij besluit toch maar bananen te eten om van te groeien. Dit verhaal leidde tot leuke gesprekken met de kinderen en natuurlijk hebben we ook liedjes gezongen over krokodillen. Ontzettend gezellig.’