GroenLinks wil in de volgende collegeperiode ruim 90 miljoen euro investeren in de stad. Dat staat in het concept verkiezingsprogramma 'Naar een groene en sociale wereldstad'. In het programma dat zaterdag door de leden wordt vastgesteld doet GroenLinks 120 voorstellen om Rotterdam 'groener, socialer en leuker te maken'.

GroenLinks wil 5000 nieuwe bomen per jaar aanplanten, extra buurtagenten en een netwerk van oplaadpunten voor elektrische auto’s. De partij wil ook extra geld uitrekken om de oevers van de Rotte en de Maas aantrekkelijk te maken voor wandelaars en fietsers, voor het uitbreiden van het aantal brede scholen en voor sportvoorzieningen in de wijken. Ook wil de partij dat kunstenaars tegen lage huren terecht kunnen in 'culturele broedplaatsen'. ,,Prioriteit voor ons is om van Rotterdam een aantrekkelijke woonstad te maken, waar het aangenaam toeven is", zegt beoogd lijsttrekker Arno Bonte. "We willen er verder voor zorgen dat de gemeente alle Rotterdammers in staat stelt en stimuleert om hun talenten maximaal te ontwikkelen."

In het concept verkiezingsprogramma stelt GroenLinks voor om de Coolsingel autovrij te maken en een metroringlijn aan te leggen die alle buitenwijken met elkaar verbindt. ,,We willen dat fietsers en openbaar vervoer ruim baan krijgen in de stad. Dat is de enige manier om een verkeersinfarct te voorkomen en geeft Rotterdammers weer schone lucht ."

GroenLinks wil de extra investeringen betalen door een efficiëntere gemeentelijke organisatie, door te besparen op energiekosten en door ambtenaren, wethouders en raadsleden minder vaak te laten reizen naar het buitenland. Verder stelt de partij voor om voor het verwerken van afval en parkeren meer kostendekkende tarieven in rekening te brengen. ,,Nu passen we uit andere potjes miljoenen bij op de afvalverwijdering en het parkeren van auto’s. Die indirecte subsie is niet logisch en niet nodig", aldus Bonte.

Bekijk hier de stukken voor het Najaarscongres en het concept-verkiezingsprogramma.

Lees ook: Nieuw talent op verkiesbare plekken GroenLinks