Mustapha Chbab heeft vanaf vandaag het fractievoorzitterschap van GroenLinks in Delfshaven overgedragen aan Stephan Leewis. Chbab vindt dat het fractievoorzitterschap niet meer te combineren is met zijn drukke werk en zijn andere activiteiten. De fractie betreurt het besluit.

Stephan Leewis is unaniem en zonder tegenkandidaat gekozen tot nieuwe fractievoorzitter. De fractie heeft groot vertrouwen in hem en noemt Leewis ‘een waardige opvolger van formaat’.

De kandidatencommissie van GroenLinks noemde de 26-jarige student van de Erasmus Universiteit eerder ook al ‘een potentiële fractievoorzitter’. ‘Leewis heeft ruime bagage om ambtelijke stukken te doorgronden. Hij weet wat er in de deelgemeente speelt, is zeer samenwerkingsgericht, zet zijn standpunten helder uiteen en weet te boeien door zijn betogen en optreden’, aldus de commissie. Ook is Leewis volgens de kandidatencommissie ‘opvallend goed in staat om op zijn eigen handelen te reflecteren’.

Mustapha Chbab zal deel blijven uitmaken van de fractie. De personele wijziging zal geen effect hebben op de politieke koers van GroenLinks Delfshaven. ‘Met de keuze voor Leewis kiest de fractie voor een fris en positief elan dat past bij de ambitie en de uitstraling van GroenLinks’, aldus de fractie in een verklaring.