GroenLinks houdt op woensdagavond 16 februari om 20:00 uur in Zaal de Unie een debat over talentontwikkeling bij Rotterdamse kinderen en jongeren. Stadsfilosoof Henk Oosterling, stadssocioloog Frans Spierings en Arno Tavenier (werkzaam op de Van Hogendorpschool in Rotterdam-West) zwengelen het debat aan.

GroenLinks wil met het debat een gedachtenontwikkeling op gang brengen tussen politici, beleidsmakers, docenten, jongerenwerkers en iedereen die zich bij dit onderwerp betrokken voelt. ‘We willen de vraag beantwoorden hoe we ervoor kunnen zorgen dat onze kinderen en jongeren een goed beeld hebben van wat zij kunnen en willen en hoe zij daarin succesvol kunnen zijn’, zegt GroenLinks-voorzitter Frans de Wuffel. ‘We willen het hebben over veelbelovende initiatieven en ideeën, maar we willen ook verkennen wat de gemeente kan bijdragen en wat de overheid juist beter achterwege kan laten.’

Stadsfilosoof Henk Oosterling zal zijn concept Rotterdam vakmanstad toelichten en voorbeelden noemen van Rotterdamse projecten met jongeren die hij heeft begeleid. Frans Spierings is stadssocioloog en doet onderzoek naar veiligheid onder jongeren, sociale samenhang in 'wilde wijken' en sociale herstructurering van wijken. Arno Tavenier is coördinator op een vmbo-school in Rotterdam-West en vertelt over de activiteiten die de school met de buurt organiseert. Karin Vosters begeleidt de brainstorm van sprekers en het publiek.