GroenLinks houdt vrijdagavond 6 februari om 20.00 uur een politiek café over participatie in Zaal de Unie. Farid Tabarki gaat in gesprek met filosoof Willem Schinkel en met Iliass Hadioui. Ook gaan Dominic Schrijer (PvdA) in debat met GroenLinks-wethouder Rik Grashoff.

Integratie is al jaren onderwerp van heftige maatschappelijke discussie. Het ideaal van het multiculturalisme is overgegaan in het multiculturealisme. Ondertussen blijkt uit onderzoek dat de tweede generatie allochtonen het goed doet op allerlei aspecten. Jongeren vinden elkaar in nieuwe stedelijke subculturen en afkomst lijkt onder hen nauwelijks meer een issue. De wetenschapper Tariq Ramadan speekt in dit verband over een nieuwe fase van post-integratie waarin de opgave ligt in het zoeken naar gedeelde waarden, een nieuwe ‘wij’.

GroenLinks Rotterdam heeft in 2006 een stap gezet door van integratie-denken naar participatie-denken te gaan. Door de focus te leggen op ontwikkeling en emancipatie in plaats van op problemen die een gevolg zouden zijn van iemands afkomst of cultuur. Nu het nieuwe verkiezingsprogramma wordt geschreven wil GroenLinks Rotterdam graag met haar leden, met deskundigen en inwoners van de stad nadenken over een volgende stap in dit proces. In gesprek met experts uit de wetenschap, de dagelijkse praktijk en de politiek vragen we ons af: Loopt de politiek in het integratiedebat achter de feiten aan? Zijn we klaar met de integratie? Wat betekent de post-integratie samenleving voor onze politieke koers?