GroenLinks is tevreden met de uitvoering van de motie 'Alternatieve manieren van Conflictoplossing' van GroenLinks, die door de gemeenteraad op 5 juli 2007 werd aangenomen. De motie vroeg het college van B &W om vroegtijdig een onafhankelijk persoon te laten bemiddelen bij conflicten tussen de gemeente en inwoners.

Fractievoorzitter Anneke Verwijs van GroenLinks: “Door in een vroegtijdig stadium klachten op te lossen door bemiddeling, voorkom je dat burgers en diensten tegenover elkaar komen te staan. Bovendien kan bemiddeling mogelijke klachtenprocedures voorkomen, en dat bespaart tijd en geld.”

Deze week werd bekend dat Rotterdam vanaf april start met een pilot Alternatieve Geschillenopslossing bij drie gemeentelijke diensten. Doel is om conflicten tussen inwoners van Rotterdam en de gemeente met mediation op te lossen. Woensdag werd het startsein gegeven voor deze pilot. Verwijs: “Ik ben erg enthousiast over de gedegen aanpak van het college. Ik ben dan ook benieuwd naar de resultaten. Wat mij bijzonder verheugd is dat ook de WMO is opgenomen in de pilot. Door mediation in te zetten bij een conflict over de toekenning van voorzieningen aan mensen met een beperking, voorkom je dat kwetsbare mensen in een rechtzaak terecht komen.”