GroenLinks is blij met het diepgravend onafhankelijk onderzoek naar de strandrellen in Hoek van Holland. Fractievoorzitter Anneke Verwijs wil graag weten of het besluit van de politiecommandant om niet op te schalen exemplarisch is of dat het ‘slechts’ gaat om een ernstig incident. Ook wil ze in het nadere onderzoek aandacht voor de beweegredenen van de relschoppers.

Uit twee onderzoeken in opdracht van de politie en de burgemeester is deze week gebleken dat de commandant vooraf wist dat er relschoppers naar het feest zouden komen. Hij heeft met die informatie niets gedaan en heeft het ook niet doorgegeven aan de districtchef. De burgemeester van Rotterdam wist daardoor ook van niets. Ondanks de grimmige sfeer besloot de commandant ook tijdens het evenement om geen ME in te zetten. Uit onderzoek moet nog blijken of de vergunning zou zijn ingetrokken als de informatie wel was gedeeld.

Aan het einde van de avond liep het feest uit de hand. Agenten losten een groot aantal schoten om agressieve relschoppers af te schrikken. Daarbij viel één dodelijk slachtoffer. Ook zijn door de relschoppers mogelijk andere misdrijven gepleegd, zoals aanrandingen en vechtpartijen.

Felle kritiek

Tijdens een extra raadsvergadering over de gebeurtenissen zei fractievoorzitter Anneke Verwijs (GroenLinks) het diep te betreuren dat relschoppers doelbewust en met voorbedachte rade de openbare orde hebben verstoord. Ze noemde dit een ‘smet op Rotterdam als evenementenstad’ en prees de burgemeester voor de aandacht die hij heeft geschonken aan de nabestaanden van het dodelijke slachtoffer en voor de agenten die het drama hebben meegemaakt.

Verwijs uitte wel felle kritiek op de commandant. ,,Het verbaast me dat het politiekorps – dat toch een informatiegestuurde organisatie is - zich zo heeft laten verrassen. De vraag is of dit een incident is of exemplarisch voor het korps. Nader onderzoek moet dat uitwijzen. Ook is nog diepgravend onderzoek nodig naar de beweegredenen van de geweldplegers en naar de vergunningverlening", aldus Verwijs. ,,We moeten eerst de daders oppakken en herhaling voorkomen. Evenementen schrappen is wat ons betreft geen oplossing. Dan zwicht je voor de relschoppers. ”