Rotterdam The Hague Airport (RTHA) is bezig met het aanvragen van een luchthavenbesluit voor de toekomst van het vliegveld. Onderdeel daarvan is een maatschappelijke kosten- en batenanalyse (MKBA), waarin de waarde van RTHA op een objectieve manier wordt berekend. Daarbij worden verschillende toekomstscenario’s met elkaar vergeleken. De MKBA is een belangrijke bouwsteen in de discussie over de positie van het vliegveld.

GroenLinks Rotterdam is al langer kritisch over Rotterdam The Hague Airport vanwege de grote overlast voor omwonenden en de schade van vliegen voor het klimaat. En dat terwijl 80% van de vluchten goedkope vakantiecharters zijn, waardoor de economische waarde voor bedrijven in de regio Rotterdam beperkt is. De belofte van een ‘zakenvliegveld’ is nooit waargemaakt.

Recent voerde CE Delft een MKBA uit van Schiphol, waaruit bleek dat groei van het vliegveld slecht is voor de samenleving en de economie. Dat komt onder andere door de grote overlast voor omwonenden door geluid en luchtvervuiling, maar ook door het doorberekenen van de schade aan het klimaat door CO2-uitstoot. De economische waarde van nog meer vliegen is vrijwel afwezig.

GroenLinks roept de gemeente, het Rijk en RTHA op om eerlijk te kijken naar de economische en maatschappelijke kosten en baten van het vliegveld. Daar horen krimpscenario’s bij. In een debat op 15 juli bleek dat vrijwel de gehele Rotterdamse gemeenteraad ook zo’n berekening wil.

Naast krimp hoort volgens GroenLinks ook sluiting als optie op tafel te liggen Het 220 ha grote luchthaventerrein, midden tussen Rotterdam, Schiedam en Lansingerland, kan namelijk in de toekomst ook op andere, waardevolle manieren worden gebruikt. Geïnspireerd door werk van de Bewoners Tegen Vliegtuigoverlast deed GroenLinks al het voorstel om op de plek van het vliegveld een groene woonwijk met 10.000 woningen en een park aan te leggen. Na de zomer volgt daarvoor een uitgewerkt plan.