Een distributiecentrum aan de rand van de stad van waaruit alle Rotterdamse winkels met elektrische vrachtwagens worden bevoorraad. Het is volgens GroenLinks-raadslid Arno Bonte dé oplossing voor de verkeersopstoppingen en de slechte luchtkwaliteit in de stad. Donderdag lanceert hij een voorstel om een schoon distributiesysteem op te zetten.

Op dit moment is de distributie van winkels volgens Bonte inefficiënt geregeld. “Veel vrachtwagens in de stad vervoeren vooral lucht. De meeste winkels laten het liefst kleine hoeveelheden per keer bevoorraden, omdat ze hun collectie snel willen aanvullen en de eigen opslagruimte beperkt is.”Een centraal distributiesysteem kan het aantal vrachtwagens in de stad met 90 procent worden beperkt. Goederen van verschillende leveranciers worden gebundeld en met één rit bij meerdere winkels afgeleverd. De elektrische vrachtwagens van de distributieservice kunnen bovendien karton en piepschuim mee terug nemen, zodat winkeliers meteen van hun afval af zijn.

In Nijmegen en Den Bosch functioneert een stadsdistributiesysteem al met succes. Voor winkeliers kost het niets extra om zich door het centrale distributiecentrum te laten bevoorraden. “Ze kunnen bovendien gebruikmaken van de goedkopere opslagruimte aan de rand van de stad”, zegt Bonte. “En wasmachines en koelkasten kunnen ook meteen vanuit het distributiecentrum bij de klanten worden thuisbezorgd. Dat is veel goedkoper en het scheelt een hoop onnodig gesleep.”

Uit naam van wethouder Peter Lamers zei Rik Grashoff in reactie op het voorstel van GroenLinks dat Rotterdam deze zomer een onderzoek doet naar een stadsdistributiesysteem. Distributie wordt wel bekeken in een breder kader van duurzame mobiliteit. Arno Bonte is blij met de toezegging. ,,We kijken hoopvol uit naar de resultaten."