De Rotterdamse GroenLinks-fractie bepleit een volgende stap in de Rotterdamse metrogeschiedenis: het aanleggen van de MetroRing, een ringlijn die de stadswijken Charlois, Feijenoord, Overschie, Schiebroek en Hillegersberg van snel openbaar vervoer voorziet. De MetroRing sluit met vijf overstapstations naadloos aan op de bestaande metrolijnen en verbindt gebieden met elkaar die op dit moment nog een ov-verbinding ontberen.

GroenLinks-raadslid Arno Bonte: 'De MetroRing is de ontbrekende schakel in het Rotterdamse openbaar vervoer-systeem. De ringlijn geeft een enorme snelheidswinst. Straks kan 95 procent van de Rotterdammers binnen 25 minuten op het Centraal Station of in het stadscentrum staan.' De kosten van de nieuwe metrolijn zullen naar schatting tussen de 300 en 500 miljoen bedragen. De financiering van het project zou voor 80 procent vanuit het Rijk moeten komen. Daartoe dient de landelijke Tweede Kamerfractie van GroenLinks vandaag een voorstel in.

Voor de aanleg van de MetroRing kan gebruikgemaakt worden van de boortechniek die ook voor het ondergrondse deel van de RandstadRail is gebruikt. Voordeel van die techniek is dat het grootste deel van het traject kan worden aangelegd zonder bovengrondse ingrepen. Daarmee voorkom je dat er woningen gesloot moeten worden of dat straten tijden lang open liggen.

Rotterdam was in 1968 de eerste Nederlandse stad met een metrolijn. Aanvankelijk één van de kortste ter wereld, inmiddels ruim 55 kilometer lang. Daarmee is het stadscentrum van Rotterdam een stuk sneller bereikbaar geworden vanuit wijken als Hoogvliet, Ommoord en Zevenkamp en voor omliggende gemeenten als Capelle aan den IJssel, Spijkenisse en Schiedam. GroenLinks wil er met de MetroRing voor zorgen dat de rest van de stad ook voorzien wordt van snel openbaar vervoer.