De belofte dat de ov-chipkaart het reizen makkelijker en eerlijker zou maken, kan alsnog op korte termijn worden ingelost. Dat schrijft GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte in een brief aan verkeersminister Schultz van Haegen. Volgens Bonte kunnen forse verbeteringen ervoor zorgen dat de reizigers weer vertoruwen krijgen in de ov-chipkaart.

Bonte pleit in zijn brief aan minister Schultz van Haegen voor het terugdraaien van de verborgen prijsverhogingen van de ov-chipkaart. Zo betalen mensen nu 7,50 euro voor de aanschaf van een ov-chipkaart en moeten zij elke vijf jaar een nieuwe kaart kopen. Ook is het opstaptarief aan het begin van elke rit verhoogd en zijn losse kaartjes veel duurder geworden. ‘Het zou beter zijn om gratis een nieuwe kaart te verstrekken als de oude is verlopen’, zegt Bonte. ‘Als je reizigers eerlijk wilt laten betalen per kilometer kun je beter het instaptarief verlagen of zelfs helemaal afschaffen. En de losse kaartjes zouden minimaal een euro in prijs verlaagd kunnen worden.’

Bonte vraagt in zijn brief ook aandacht voor het uitchecklek. Dagelijks vergeten zo’n 7000 mensen uit te checken, waardoor zij maandelijks gezamenlijk een half miljoen euro kwijtraken. ‘De minister kan het uitchecklek dichten door het borgbedrag in de tram te verlagen, door ervoor te zorgen dat mensen ook op de halte zelf kunnen uitchecken. Ook zou het erg helpen om een automatische retourcorrectie toe te passen, uitgaande van de wetenschap dat bij negentig procent van de reizen de eindhalte van de heenreis ook de beginhalte is van de terugreis.’

Bonte wijst er verder op dat bijzondere doelgroepen nog tegen veel problemen aanlopen. ‘Denk aan schoolklassen, blinden en slechtzienden en bijvoorbeeld aan mensen die meereiskorting willen gebruiken. Ook voor die mensen zou de ov-chipkaart beter moeten gaan werken.’

>> Dossier OV-chipkaart >>