GroenLinks-raadslid Arno Bonte wil dat wethouder Dominic Schrijer nog deze zomer een systeem met statiegeldbekers invoert voor grote evenementen. Schrijer liet deze week juist aan de gemeenteraad weten geen heil te zien in de Green Cups. Horecabedrijven zouden de hergebruikbekers 'omslachtig' vinden.

Volgens GroenLinks hebben andere gemeenten juist positieve ervaringen opgedaan met de Green Cups. Wageningen gebruikt al jaren ecobekers tijdens het bevrijdingsfestival. Ook Leiden heeft de bekers sinds kort verplicht gesteld bij alle evenementen. "De Green Cups zorgen voor tachtig procent minder afval bij evenementen. Dat is goed voor het milieu en bespaart de Roteb een hoop werk", zegt Bonte.

De GroenLinkser is niet bang dat het systeem de gemeente veel geld gaat kosten. "De gemeente kan er zelfs op gaan verdienen. Als je de bekers bedrukt met het logo van het festival, zullen veel mensen ze na afloop mee willen nemen als aandenken en houdt de gemeente het statiegeld in zijn zak. Die meevaller kunnen we mooi gebruiken voor het dichten van het gat in het evenementenfonds."

Jan Markerink, voorzitter van deelgemeente Overschie, heeft al laten weten de Green Cups graag te willen gebruiken tijdens muziekfestival Paradie Overschie. Als het aan GroenLinks ligt, wordt het gebruik van de ecobekers voortaan standaard opgenomen als voorwaarde in de evenementenvergunning.