Bewoners van Nesselande kunnen tussen 26 februari en 15 april gratis met de metro naar station Rotterdam Alexander. Ook de drie buslijnen die door de wijk rijden worden gratis. Tenminste, als het aan GroenLinks ligt. De partij verwacht grote verkeersproblemen doordat Gemeentewerken één van de belangrijkste ontsluitingswegen afsluit en wil daarom de metro extra aantrekkelijk maken.

De noordelijke ontsluitingsroute van de wijk Nessselande gaat gedurende zeven weken dicht voor het autoverkeer. De weg verbindt de wijk met de N219. De werkzaamheden bestaan onder andere uit het vernieuwen van het brugdek en het beweegbare gedeelte van de Groenewegbrug en het heien van een prefab betonpaal. De brug blijft wel begaanbaar voor fietsers. ‘Als alle automobilisten straks een andere route kiezen, staan alle ontsluitingswegen muurvast’, zegt Tom van den Ham, fractievoorzitter voor GroenLinks in de deelraad. ‘De zuidelijke en de westelijke ontsluitingsroute van de wijk zijn nu al overbelast.’

Om het autoverkeer te beperken tijdens de afsluiting wil GroenLinks de metro tussen Nesselande en station Rotterdam-Alexander gratis maken of tenminste de kilometerprijs op het traject tijdelijk schrappen. GroenLinks wil ook de buslijnen lijn 175, 383 en 675 gedurende de werkzaamheden gratis maken voor opstappers in Nesselande. ‘Rijkswaterstaat biedt ook flinke kortingen op een treinkaartje aan tijdens wegwerkzaamheden op snelwegen. Heel slim en logisch’, zegt de Rotterdamse fractievoorzitter Arno Bonte. ‘Bijkomend voordeel is dat automobilisten ontdekken dat het openbaar vervoer voor veel ritten een snel en goed alternatief is.’

Van den Ham en Bonte maken zich ook zorgen over de matige communicatie en over het moment van de afsluiting. Bonte: ‘Het was beter geweest om de klus te plannen in de zomervakantie. Ik heb daarom aan de wethouder gevraagd om de klus uit te stellen, zodat ze eerst een goed alternatief kan regelen voor al die automobilisten.’