GroenLinks-wethouder Rik Grashoff heeft een reddingsplan opgesteld voor poppodium Watt. Volgens Grashoff moeten de eigenaar van het pand, de huurder, bierbrouwer Grolsch en de gemeente ‘tot het gaatje’ gaan om de boel te redden. Als een akkoord uitblijft, zou Watt al binnen enkele weken moeten sluiten.

Watt leed in 2009 een verlies van 1,8 miljoen euro. Volgens de organisatie draait het podium nu goed en liggen de problemen aan de schuldenlast die de organisatie heeft geërfd van de vorige eigenaar. Rik Grashoff wil de financiën in één transactie op orde brengen door de schuldenlast te saneren. Alle betrokken partijen moeten daaraan bijdragen. De wethouder heeft de eigenaar van het pand, de organisatie en bierbrouwer Grolsch daarom een ultimatum gesteld. ‘De gemeente vindt een poppodium als Watt essentieel voor de stad’, zegt Grashoff. ‘Het is echter een dubbeltje op z’n kant.’

De schuldenlast is niet het enige probleem waarmee Watt te maken heeft. De drankomzet bleef vorig jaar achter bij de verwachtingen door de recessie. Het aantal bezoekers is met 120.000 wel op peil, maar zij dronken zuinig. Ook de problemen met de tekortschietende isolatie van het pand speelde Watt parten.

De gemeenteraad besluit volgende week over de reddingsoperatie. Leefbaar Rotterdam en de PvdA hebben al aangegeven dat ze de hete aardappel graag uit het vuur laten halen door het nieuwe college, dat op 27 mei aantreedt.