De Rotterdamse burgemeester Ahmed Aboutaleb en wethouder Rik Grashoff (GroenLinks) hebben vandaag gesproken met vertegenwoordigers van religieuze organisaties in de stad. Aanleiding voor dit gesprek is de toegenomen spanning vanwege de recente ontwikkelingen in het Midden-Oosten.

Aan het gesprek deden verschillende moskeebesturen mee, het Platform van Levensbeschouwelijke en Religieuze Organisaties in Rotterdam, de Stichting Platform Islamitische Organisaties Rijnmond, de Nederlands Israëlische gemeente en de Liberaal Joodse gemeente.

De deelnemers toonden zich bezorgd over de sfeer in de stad tijdens demonstraties tegen de oorlog in de Gazastrook. Zij erkennen het recht van demonstreren, maar vinden het volstrekt ontoelaatbaar als er kwetsende en racistische leuzen zijn geroepen. De vertegenwoordigers van de religieuze organisaties hebben aangegeven hun invloed te zullen aanwenden om in overleg met hun achterban de ingezette dialoog tussen de verschillende religieuze en levensbeschouwelijke instellingen in de stad voort te zetten.

Het stadsbestuur van Rotterdam wil er alles aan doen om rust en stabiliteit in de stad te bereiken en een goede dialoog tussen alle betrokken bevolkingsgroepen te bevorderen. Grashoff en Aboutaleb deden een beroep op de betrokken organisaties om daaraan bij te dragen.