Verkeerswethouder Jeannette Baljeu (VVD) ontvangt woensdag uit handen van GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte een gouden fietswiel. Ze krijgt de prijs voor het oplossen van het fietsparkeerprobleem in het centrum van Rotterdam.

Met de komst van 500 extra fietshekjes is het tekort volgens Bonte helemaal opgelost. 'Fietsers kunnen nu op veel meer plekken hun fiets kwijt. Dat maakt het voor nog meer mensen aantrekkelijk om op de fiets naar het centrum te komen.'

De nieuwe fietshekjes zijn neergezet op 40 verschillende locaties in het centrum, waarvan de meesten op plekken waar het knelpunt het grootst was, zoals de Coolsingel (65 hekjes), Station Blaak (60 hekjes) en de Karel Doormanstraat (55 hekjes). Het totaal aantal fietshekjes in het centrum komt daarmee op 2200.

Het tekort aan fietsparkeerplekken in het centrum stond in de top drie van fietsparkeerergernissen, naast de wachtlijsten voor fietstrommels en het tekort aan fietsstallingsplaatsen bij het Centraal Station. Bonte hoopt dat Baljeu de andere knelpunten even voortvarend aan zal pakken.