Via de navigatie app Google Maps is het sinds een aantal weken mogelijk om niet alleen voor de kortste of snelste route te kiezen, maar is het ook een optie geworden om een brandstofbesparende route te kiezen. Deze autoroute wordt berekend door algoritmes die “volgens Google” een traject voorspellen die zogenaamd beter is voor het milieu. Dit in tegenstelling tot looproutes, fietsroutes en openbaar vervoer wat daadwerkelijk bijdraagt aan een beter milieu.

Biljoen heeft vraagtekens bij de milieuvriendelijkheid van de door Google gekozen autoroute van bijvoorbeeld het Franciscus Gasthuis naar Hotel New York die over de Coolsingel loopt. Deze weg is afgelopen jaren door de gemeente opnieuw ingericht om hem autoluw te maken, om zo de luchtkwaliteit in het centrum en de leefomgeving te verbeteren. Tegelijkertijd worden automobilisten nu gestimuleerd door Google om juist over de Coolsingel te rijden onder het mom van brandstofbesparing. Verbazingwekkender vindt Biljoen de voorgestelde zuinigste route van Spijkenisse naar Zestienhoven die auto’s in plaats van over de ring, via de Maastunnelcorridor stuurt. De meest vervuilde straat van Rotterdam, waar tot voor kort Europese normen voor luchtkwaliteit werden overschreden én een programma loopt om de hoeveelheid stikstofdioxide (NO2) te verminderen door structureel veel minder verkeer over deze route te laten rijden.

Google stuurt daarmee doelbewust extra autoverkeer door de stad inclusief de daarmee gepaarde luchtvervuiling. Dit staat haaks op het beleid van de gemeente om de stad autoluw te maken, de luchtkwaliteit in de stad permanent te verbeteren, zoals afgesproken in het Schone Lucht Akkoord en daarmee ook zorg te dragen voor een aanzienlijke emissiereductie én gezondheidswinst voor Rotterdammers. Volgens GroenLinks iets waar zeker wat aan gedaan dient te worden.